2020. július 4. szombat

Destroyer

The Hungarian KISS Fanpage

Ace Frehley

Forrás: KISSinUK.com

Köszönet Plisskennek, a fordításért!

Úgy ismerik, mint ,,A Mennyei”, ,,Mr. Izgalom”, avagy ahogy a KISS rajongók hívják, Spaceman. Ace Frehley a lenyűgöző szólógitár riffjeivel, éles vibrációjával közel két évtizede nagy befolyással bír a rock gitárosokra. Művészek, mint például a Pantera gitárosa, Dimebag Darrel, és a Skid Row is fő inspirálójukként tekintenek rá. Ace a színpadon is érdeklődést kelt hatalmas méreteivel, behajlított térdével, előredöntött hátával, teljesen elzárkózva a

környezetétől. Ő is híres a színpadi játékáról, az égő gitárjáról szólózás közben, amit aztán egy kábel segítségével az égbe repíttet, új gitárt szerezve egy rakétakilövővel, amivel lövi is a kis rakétákat.
A színpadon kívül Ace csendes és magának való, de régen sokat harcolt az alkohollal és egyéb önpusztító szerekkel, de mára már tiszta. Mostanság a számítógépek, a sci-fi, és az International Space Station-ról szóló könyvek érdeklik. Egy közkedvelt KISS tag, aki elég rázós úton jutott a csúcsra, a világ egyik legjobb rockbandájának tagjaként.

Paul Daniel Frehley 1951. április 27.-én született a New York-beli Bronxban. Ugyanitt nőtt fel. Barna hajjal és barna szemmel született. Apja, Karl mérnök volt, anyja háztartásbeli. Ace volt a legfiatalabb a 3 Frehley gyerek közül. Van egy fivére, Charles, aki klasszikus gitáron játszik, és egy Nancy nevű nővére.

Ace-ék a 200. Szent és a Webster sugárút kereszteződésénél laktak, és a Grace Lutheránus Iskolát 13 éves korában végezte el. Habár 3 középiskolából vágták ki. Az egyik a DeWitt Clinton Középiskola volt, a másik a Roosevelt a Fordham úton. A középiskolás évei alatt kapta az ,,Ace” becenevet, mert sikerült randikat szerveznie a barátainak. ,,Te egy valóságos Ász vagy” – mondogatták a cimborák. Szintén a középiskolában egy tanácsadó a képzőművészetek felé terelgette. (Megjegyzendő, Ace jól teljesített. Később, 1993-ban, használta ezt a fajta tudását, és számítógéppel készített munkáit eladta egy New Jersey-i galériának.) A családjának kevés pénze volt, és még tizenéves korában bandázni kezdett ..

Ace a gitározást és a KISS-t az ,,élete megmentőjei”-ként aposztrofálta. Ace-t mindig körülvette a zene. Apja is és anyja is zongorázott. Az apja orgonázott az egyházi kórusban. Klasszikus gitáros bátyjával egyetemben a nővére is zongorázott, és Ace szavaival élve ,,a gitározás nem volt meglepő újdonság számomra.” Ace először 13 évesen kezdett gitározni. Főbb példaképekként Jimi Hendrix-et, Albert Lee-t, Buddy Guy-t, B.B. King-et, a Led Zeppelin-t, a Rolling Stones-t, és a Who-t tartja.
Ami azonban ténylegesen a gitáros karrier felé terelte, az Mitch Ryder and the Detroit Wheels a Who-val és a Creammel elő zenekarokkal adott koncertje volt, 16 éves korában. Valójában Pete Townsend-et tartja az örökös kedvenc gitárosának. (Megjegyzend?, hogy Ace Jimi Hendrix segédjeként volt jelen, és Ő állította fel Mitch Mitchell dobkészletét. Sajnálatos módon ez volt az utolsó Hendrix koncert New Yorkban.) Innentől kezdve Ace pontosan tudta, mijez szeretne kezdeni az életével. Autodidakta módon, Peppy Castro nevű barátjától a Blues Magoos zenekarból tanult meg barre húrokon játszani. Az első dal, amit megtanult az a Herman’s Hermits ,,Mrs Brown, You’ve Got a Lovely Daughter” című dala volt

A KISS-hez csatlakozása előtt bárokban játszott. 1969-ben a Magic People-lal is játszott. A KISSTORY szerint Ace olyan bandákban is játszott, mint a Muff Divers, a The Exterminators, és a Four Roses. Az első lemezfelvétele Ace-nek a KISS előtt a Millemo zenekarral volt, 1972 körül. A Millemo-nak szerz?dése volt az RCA lemezcéggel, és rengeteg számot felvettek, amiket azonban sosem adtak ki. Ace taxi sofőrködött is hogy eltartsa magát. Szintén ebben az időszakban volt, hogy megpróbálta zenészként elhelyezni magát, és 1970-ben, 19 éves korában megismerte Jeanette-et. Később, egész pontosan 1976. május 10.-én összeházasodtak, és 1980. július 9.-én megszületett Monique nevű lányuk.

1973 január 17.-én elment egy meghallgatásra Manhattenbe, New Yorkba, ahol Paul Stanley, Peter Criss és Gene Simmons gitárost kerestek alakuló bandájukba. Válaszolt egy gitárost kereső hirdetésre a ,,The Village Voice” magazinba, amely szerint ,,Olyan gitárost keresünk, aki feltűnő és tökös.” Egy narancssárga és egy vörös surranóban ment a meghallgatásra. Elég ironikusan ment be Bob Kulick meghallgatására. Bob Kulick meghallgatása után Ace, Paul és Gene beszélgettek egy kicsit, és megalakult a ,,Deuce”. Gene mondta Ace-nek, hogy ,,A”-ban játsszon, a stílusra pedig csak ennyit: ,,mindent bele”. Nos, Ace elsőrangút szólózott, és egy héttel később már benne volt a bandában, ami később KISS-re keresztelte magát

A kezdeti időszakban, amikor a KISS a Coventry és a Daisy klubokban játszott, és kísérletezgetett a sminkkel, Ace kialakította saját Spaceman személyiségét. Egyik ötlete az volt, hogy fesse ezüstszínűre a haját.. Ő tervezte a Paul Stanley által tökéletesített KISS logót, amit a mai napig használnak. A dupla S villámoknak látszanak. (Ez Ace képzőművészi tehetségének köszönhető. Valójában az 1996-97-es Reunion turnén megjelenő 4 arcot is Ace tervezte a számítógépén.) A Hotel Diplomatban a KISS találkozott Bill Aucoin-nal, aki lemezszerződést ígért nekik két héten belül.

Az első néhány KISS albumra csak egy-két dalt írt Ace, és nem volt túl magabiztos az énektudásában. Ő írta az 1974-ben megjelent legelsŐ KISS albumra a ,,Cold Gin”-t, de Gene énekelte fel. Paul és Gene mindig győzködte, hogy énekeljen, de nem akart. A második, szintén ’74-es ,,Hotter than Hell”-re a ,,Parasite”-ot, és a ,,Strange Ways”-t írta; előbbit Gene, utóbbit Peter énekelte fel. Mindkét dal kiváló Frehley gitár-elemeket tartalmazott, mint gyakorlatilag az egész album. A ’75-ös ,,Dressed to Kill”-re Ace a ,,Getaway”-t írta, amit Peter énekelt, csakúgy, mint a ,,Rock Bottom” akusztikus verzióját. Az eredeti verziót nem csak énekli Ace, de Ő írta a keményebb részeit is.

A ’77-ben kiadott klasszikus ,,Love Gun”-on található ,,Shock Me”-nak nemcsak a nagyszerű szólózását, de énekét is Ace prezentálta. (Megjegyzendő, hogy Ace először a ,,Queen for a Day”-t énekelte egyedül a Rock N Roll Over albumra, de ez sosem lett készen.) Egyedien énekelt, hátradőlve, a sötétben. Ennek az oka az, hogy nagyon ideges volt, és nem akarta hogy bárki is lássa énekelni. A ,,Shock Me” egy nagy kedvenc, és a koncertek egyik csúcspontja. Miután Ace énekelte a ’70-es években a ,,Shock Me”-t, elkezdett égő és robbanó gitárral szólózni. Utána pedig egy másik gitárral fejezte be a szólóit.

Ace egyre magabiztosabban énekelt egyedül. Ő énekelte a ,,Rocket Ride”-ot is az Alive II.-n. Amikor a KISS a szóló albumokat rögzítette, Ace énekelte az összes saját dalát. Ő gitározta és basszgitározta fel két dal kivételével mindet; ezeket Will Lee játszotta a David Letterman bandája basszerosa volt. Anton Fig dobolt, aki szintén megjelent a KISS képein. (Fig nemcsak a Letterman tagja volt, de a legtöbb dalt is Ő játszotta a ,,Dynasty” albumon, kivételt képeznek a ,,2000 Man”, és a ,,Dirty Livin” című szám és a teljes ’80-ban kiadott ,,Unmasked” album.

Szintén ezalatt az idő alatt fajult válságossá Ace csatája a piával. A ’75-ös Alive album sikerével Ace, aki szeretett inni, elkezdett elindulni a lejtőn, jelentkeztek a rock and roll sztárok tipikus problémái( alkohol, drog, szex (?), és ,,barátok”). Néhány részét kihagyta a ’76-os ,,Destroyer” album felvételeinek, mert korábban akart elmenni kártyázni a barátaival és a producerrel, Bob Ezrinnel, akivel Ace nem nagyon jött ki. Ace-t pár számon helyettesítették, például a ,,Sweet Pain”-en, egy Dick Wagner nevű beugró gitárossal. Bob Kulick gitározta fel a ’78-as Alive II-t Ace részegségei miatt, kivéve a ,,Rocket Ride”-ot.

Ace kapcsolata a banda többi tagjával, főleg Gene-nel és Paul-lal pattanásig feszült. Ace-hez legközelebb Peter állt. Ace-hez hasonlóan Peter is bandázott, és bulizott gyerekkorában. Rokonlelkek voltak. Másrészről Gene és Paul nagyon szigorúak voltak, és annyira az üzlettel foglalkoztak, hogy nem keveredtek bele a drogok és az alkohol világába. ( Megjegyzendő, hogy a Dynasty turné alatt a tagok nem beszéltek egymással.)

Ace számára, – aki ez idő tájt Gene-t és Paul-t visszahúzóerőnek tartotta – a szóló albumának megjelenése nagyon meghartározó volt. Egyedül neki lett egy szóló dala sláger a KISS-es szóló albumok között. Ez a ,,New York Groove” volt, amit Russ Ballard írt, és a 13. helyen is tanyázott a toplistákon.

A ’79-es ,,Dynasty” albumra Ace 2 dalt írt és hármat énekelt fel. Ő írta a ,,Hard Times”-t, a ,,Save your Love”-ot, és ő énekelte fel a Rolling Stones ,,Their Satanic Majesties Request albumán hallható ,,2000 Man”-t. A ,,Dynasty” turné alatt a ,,2000 Man” dal közben új show elemeket vitt Ace a szólójába: miután elégeti a gitárt, felhúzzák egy kábelen, amit Ace akaszt rá. Aztán, a második gitárra szerelt rakéta kilövővel rakétákat lő ki. (A ’96-’97-es Reunion-on is sokszor a ,,2000 Man”-t játssza el a ,,Shock Me” helyett néhány előadáson. Újabban a ’98-as Psycho Circus ,,Into The Void”-ját játszotta.)

A ’80-as ,,Unmasked”-re Ace írta és énekli a ,,Talk to Me”-t, a ,,Torpedo Girl”-t és a ,,Two Sides of the Coin”-t. Sajnos 1980 májusától Peter és a KISS útjai szétváltak, és ezzel nemcsak egy jó cimborát vesztett, de egy szavazó embert is, mivel mindenki egyenrangúan szólhatott bele a banda dolgaiba. Az új dobosnak, Eric Carr-nak nem volt egyenlő joga beleszólni a fő döntésekbe. Míg Ace és Eric jól kijöttek (valójában Ericcel közösen írta Ace szóló albumára a ,,Breakout” című dalt, ami a KISS utáni Ace banda előadásában, a Frehleys Comet-éban hallható). Ace egyre elszigeteltebbnek érezte magát, mert Gene és Paul könnyen leszavazta őt a főbb döntésekben. Ez adta az alapot arra, hogy kilépjen.

Ha valami mégjobban hozzájárulhatott a kilépéshez, az biztosan a ’81-es ,,(Music from) The Elder” album volt. Ezt az albumot szereti legkevésbé Ace. Ace nem értett egyet azzal, hogy ez is olyan koncept album legyen, mint a Pink Floyd ,,The Wall”-ja. Szintén bántotta, hogy Bob Ezrint választották producerként, akivel a ,,Destroyer” felvétele óta rossz viszonyban volt. Ő írta és énekelte fel a ,,Dark Light”-ot és az ,,Escape of the Island” instrumentális változatát. Ace nem akarta kiadatni ezt az albumot, keményebb hangzást akart, de leszavazták. Azért is ideges volt, mert Ezrin sok szólóját kivágta. A ,,The Elder” fogyott legkevésbé a KISS albumok történetében.

A ,,Creatures of the Night” felvételei alatt Ace autóbalesetet szenvedett 1982 júliusában. Már eldöntötte, hogy otthagyja a KISS-t és nem vesz részt a lemez felvételénél. A promó turnén még részt vett, de 1982 novemberében bejelentették a kiválását.

A kiválását követő években megjárta a mennyeket és poklokat mind szakmailag mind emberileg hogy szóló előadóként bebiztosítsa helyét a showbizniszben. 1983-ban bandát alapított John Regan (Peter Frampton) basszeros, Richie Scarlet gitáros-énekes, Anton Fig dobos, és Rob Sabino billentyűs társaságában. Egy kis ideig Arthur Sead is billentyűzött velük. Még ugyanabban az évben volt még egy autóbalesete a ’83-as DeLorean-jével, ahol 110 mérföldes (kb. 180 km/h) sebességgel száguldott forgalommal szemben a Bronx River Autópályán. Részeg volt, és elvették sok évre a jogsiját, mert visszaesőnek minősült.

1985 körül Ace klubkoncert körútra indult a bandájával. 1986-ban szerződést kötött a Megaforce Records-os John és Marsha Zazula-val. 1987. május 5.-én kiadták Frehley’s Comet néven szintén Frehley’s Comet-re keresztelt első albumukat. Richie Scarlet-et Tod Howarth váltotta, mert Richie a szóló karrierjével szeretett volna foglalkozni. Howard billentyűsként is funkcionált. Billy Ward váltotta Anton Fig-et, akit szerződés kötött a David Letterman show-hoz. Továbbá kidobták a billentyűsüket, kvartettként folytatva pályafutásukat.

Az első lemez az ,,Into The Night” volt, amit San Fransisco-ban vettek fel, és amiben egy speciálisan Ace számára készített Washburn AF-40-es gitár is ,,szerepelt”. (Ace sosem használta ezt koncerteken, megmarad a Gibson Les Paul gitárjainál.) Az albumon hallható az antialkoholista dal, a ,,Rock Soldiers”, amit a ’82-as DeLorean roncsa inspirált. A dal társszerzőe Chip Taylor volt, aki a híres színész Jon Voigt testvére, és akinek a nevéhez az ,,Angel of the Morning” címűdal fűződikA Frehley’s Comet következő iadványa a ’88-as ,,Live +1’’ volt, az ,,1” pedig a ,,Words are Not Enough” című dalt jelentette. Az élő felvételeket 1987. szeptember 4.-én rögzítették Chicago-ban, az Aragon Ballroomban, és a következő dalokat hangzottak el: Ace ’78-as szóló albumáról a ,,Rip It Out”, a ,,Breakout” és a ,,Something Moved”, mindkettő a Frehley’s Comet albumról, és az Alive II-n szereplő ,,Rocket Ride”. Ennél a dalnál Anton Fig dobolt.
1988. március 19.-én a banda felvett egy élő koncertet a londoni Hammersmith Odeon-ban. Ekkor Jamie Oldaker volt az új dobos. Pár számot rátettek a ,,Live +4” kiadványra, ami olyan dalokat tartalmazott, mint például a ,,Rip It Out”-ot, ,,Something Moved-ot” és pár KISS klasszikust, mint a ,,Cold Gin”-t, és a ,,Shock Me”-t. Videó formában felkerült az ,,Into the Night”, a ,,Rock Soldiers”, az ,,Insane”, és az ,,It’s Over Now”. A videó 1989 elején jelent meg.

1988. májusának végén a Frehley’s Comet kiadta második albumát, ,,Second Sighting” címre keresztelve. Néhány dal erről a korongról: ,,It’s Over Now” és az ,,Insane”. Még az év júliusában a banda az Iron Maiden elő zenekara volt. Az album szerényen kezdett, nem úgy, mint az első, ami benne volt a top 50-ben az amerikai toplistákon. Sajnos újabb tagcsere következett, Tod Howarth kilépett a bandából.

1989 Ace kiadja ,,Trouble Walking” albumát Ace Frehley néven. Az elődje, a ,,Second Sighting” nem szerepelt túl jól, és a kiadó remélte, hogy az új anyag jobban fogy majd, ha Ace Frehley néven kerül a piacra. Az albumon megtalálható az ,,ELO and the Move” által szerzett ,,Do Ya” Richie Scarlet vissztért, és Anton Fig dobolt végig az albumon kivéve a címadó dalt, amit egy beugró dobos, Sandy Slavin dobolt. Érdekességképpen Ace régi KISS-es cimborája, Peter Criss is énekel az albumon. Eddie Kramer volt a producer, mint az első albumnál is Ace és John Regan-nel egyetemben. A ,,Trouble Walkin’” nem szerepelt túl jól a listákon. 1990-ben promó turné következett. John Regan kilépett, és Ace elvesztette a szerződését.

Ace folytatta a klubkoncert turnéját. A turnéit ,,Csak a móka kedvéért” turnéknak hívták. Sok változás történt a felállásban. John Regan távozása után olyan basszerosok jöttek, mint Mark Normand és James Lomenzo a White Lionból; de végül sikerült megtalálni az ideális személyt Karl Cochran személyében, aki társszerzője volt az ,,Into The Void”nak. Sandy Slavin 1992-ben otthagyta a dobos posztját, és a White Lion-os Greg D’Angelo került a helyére, míg Steve ,,Budgie” Werner nem lett dobos 1993-tól egészen 1996-ig, mikoris Ace visszatért a KISS-be. Az egyetlen személy aki 1989-től végig Ace mellett állt az Richie Scarlet volt. Richie kitartott Ace mellett jóban-rosszban 15 éven keresztül.

1995-ben Ace és Peter Criss összefogott egy észak amerikai turné erjéig, aminek a ,,The Bad Boys Tour” címet adták. A cím a KISS-es időket idéze, amikor rengeteg buli alkalmával zúztak szét hotel szobákat, stb. A turnén Peter ,,Criss” nevű bandája lépett fel el?ször, aztán Ace bandája, aztán megint Peter amíg Ace nem jammelt ráadásként. Voltak félelmek mindkét részről, de ahogy múltak a koncertek, egyre jobban érezték magukat a bandák egymás társágában.

1995 júliusában Ace felkerült a Hollywoodi Hírességek Sétányára. Ez azért volt így, mert 1993. májusában a 20. születésnapját ünneplő KISS-t is meghívták, tiszteleük jeléül. Ace-t viszont nem hívták ’93-ban. Valójában Gene és Paul megmondta, hogy bojkottálják a ceremóniát, ha Ace odamerészkedik. Akkoriban, 1992 felé Ace folyamatos szócsatákat vívott Gene-nel és Paul-lal, amiket nem Ace provokált. A kedélyek lecsillapodtak, mert míg Ace és Peter a ,,Bad Boys” turnéval foglalatoskodtak, addig a KISS az ,,Official KISS Convetions”-t vezette, ahol ők voltak majdnem mindenért a felelősek, és bármit elő kellett adniuk, amit a rajongók hallani akartak. A 1995 júniusi KISS Convention-ön Peter is megjelent, és eléneklete a ,,Hard Luck Woman”-t. Peter-t és Ace-t is meghívták, de problémába ütközött a jelenlét a klubkoncertek miatt. Aztán még egy lehetőség kínálkozott, amikor felkérte az MTV a KISS-t, hogy szerepeljenek az ,,Unplugged” című műsorukban. Ace-t és Peter-t is meghívták, ők pedig elmentek 1995 augusztusában az SIR stúdióba, és nekiláttak próbálni, és Ace szavaival élve ,, újra meg volt a varázs”. Volt pár kétség, mivel 15 éve nem játszottak együtt, de amint újra összeálltak, működött a dolog. Az ,,Unplugged” műsorban előadta a ,,2000 Man”-t, és a ,,Beth”-et a négy eredeti tag, Bruce Kulick és Eric Singer pedig csak a ,,Nothin’ to Lose”-ra és a ,,Rock n’ Roll All Night”-ra jött vissza.

Az ,,Unplugged Special” elősegített egy teljesen újraegyesült bandával kezdődő turnét, és szent volt a béke az eredeti tagok között. 1996 alatt gyakorloták a sminkelést újra és edzésbe álltak súlyfeleslegeik miatt. Ace-nek újra kellett tanulnia a szólóit. A banda meglepetés koncertet adott a ’96-os Grammy díjátadón, és egy elő-turné show-t adott a KROQ Weenie Roast-nál.

1996. június 28.-án, egy teltházas show előtt a Detriot-i Tiger Stadion-ban Ace Frehley, miután megjárta a Menny-t és a Poklot, újra elfoglalta a helyét a színpadon a KISS társaságában. Elejétől a végéig a koncertsorozatnak bebizonyította a világnak, hogy csinálja egy igazi rock gitáros. A ’96-’97-es turné után a KISS felvette a ,,Psycho Circus”-t, amit 1998 szeptember 22.-én adtak ki, Bruce Fairbairn producer segítségével. Ace Frehley és Karl Cochran ,,Into The Void”-ja volt az egyetlen Ace szerzemény, amit csak az amerikai verzión lehet hallani. A Gene által írt ,,In Your Face” a japán verzión van, és Ace énekli.

A promó turné 1998. október 31.-én kezdődött egy 3D-s show-val a dalok alatt. Ace a zenésztársaival megjelent a Mad TV-n a ,,Millenium” egyik epizódjában, pont turné előtt. Szerepelnek a KISS-ről szóló ,,Detroit Rock City” című filmben, és a Playboyban is megjelentek.